What's up?

Härligt med fredag eller hur? Har suttit och pluggat på förmiddagen, idag är det en uppgift i näringslära som jag jobbat med. Kommer bli expert på näringsämnena efter det här! eller inte haha :)

Föreläsningen igår var väldigt intressant, handlade om hur våra gener kan leda till övervikt. Det kan jämföras med att vissa har större anlag för alkolism. Har du någon gång funderat på hur en person kan äta hur onyttigt som helst utan att gå upp ett gram medan andra behöver kämpa för att behålla vikten? Självklart spelar vår livsstil en stor roll men mycket har faktiskt med gener att göra. Med ny forskning har man kunnat visa att olika gener i kroppen påverkar vå inställning till mat t.ex. om man mycket aptit eller inte. Man kan också göra ett test och få se vad man har för anlag både när det gäller sjukdomar där risk för övervikt ingår. I testet kan man få veta vilken mat som ens kropp svarar dåligt på och vilken träningsform som är mest effektiv för en. Men än så länge är de här testen inte tillängliga för privatpersoner men jag tror att det här är något man kommer använda sig av i framtiden. Tänk vilket bra verktyg det här skulle vara för sjukvården och gym!     

Fick också veta idag att jag ska börja läsa naturkunskap b på måndag. Det innebär at jag kommer ha 5 kurser på samma gång. Kommer bli galet! Men jag måste ha natur b för att kunna söka vidare till de utbildningarna jag vill läsa på universitetet så det är bara att gilla läget.  

Har blivit intresserad av medelhavsmat så dagens lunch blev mozarella och tomat sallad med lite valnötter och kräftsjärtar. Hällde också på en dressning gjord på rapsolja, italiensk salladskrydda och vitlök. Mums! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback